Uitkomst Wmo-cliëntervaringsonderzoek 2024

De Bevelandse gemeenten vinden het belangrijk om de dienstverlening op het gebied van Wmo continu te verbeteren. Daarom stuurden wij in 2024 een vragenlijst naar onze Wmo-klanten. Hoe ervaarden zij het aanvragen van Wmo? En zijn zij tevreden met de ontvangen hulp? Hier leest u de uitkomst van dit onderzoek en wat we hiermee gaan doen.

Het onderzoek

Onderzoeksbureau Magis voerde dit onderzoek voor ons uit. Een vragenlijst werd gestuurd naar ongeveer 3.500 Bevelandse inwoners die een Wmo-voorziening hebben. De vragen gingen over het contact met GR de Bevelanden en de kwaliteit en het effect van de hulp. 37% vulde de vragenlijst in en alle antwoorden bleven anoniem. Aan het einde van 2024 maakte Magis van alle antwoorden een eindverslag met de uitkomsten en verbeterpunten.

De uitkomsten

Hieronder ziet u welke vragen wij stelden en wat de antwoorden waren. 

VraagAntwoord
Contact met GR de BevelandenEensOneensNeutraal
Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag76%9%15%
Ik werd snel geholpen75%10%15%
De medewerker nam mij serieus87%3%9%
De medewerker en ik hebben in het gesprek samen naar oplossingen gezocht85%5%11%
VraagAntwoord
Kwaliteit/effect van de hulpEensOneensNeutraal
Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed84%4%11%
De ondersteuning die ik krijg, past bij mijn hulpvraag85%5%10%
Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik beter de dingen doen die ik wil79%5%17%
Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden85%4%11%
Door de ondersteuning die ik krijg, heb ik een betere kwaliteit van leven78%5%17%
VraagAntwoord
OndersteuningJaNee
Wist u dat u gebruik kon maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner?40%60%
Werd u in het gesprek dat u had met de gemeente ondersteund door anderen?65%35%

Over het algemeen scoorden we goed op vrijwel alle onderdelen en zijn de uitkomsten van het onderzoek positief. 

Verbeterpunten

Uit de resultaten hierboven komen twee duidelijke verbeterpunten naar voren:

  1. De bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning vergroten.
  2. Het aanvraagproces klantgerichter maken.

Met deze verbeterpunten gaat GR de Bevelanden de komende periode verder aan de slag. Hier is de afgelopen jaren ook al aan gewerkt en dit blijven belangrijke aandachtspunten.

Hoe gaan we met de verbeterpunten aan de slag?

We gaan met de bekendheid van onafhankelijke cliëntenondersteuning aan de slag door dit te blijven benoemen tijdens het klantcontact, in de beschikkingen, op de website en in de GR-nieuwsbrief voor de inwoners. Ook blijven we onderzoeken hoe we onze werkprocessen beter kunnen maken, zoals het digitaal maken van bijvoorbeeld formulieren. Zo houden we de weg naar ondersteuning zo klantvriendelijk mogelijk.

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over dit onderzoek? Stel ze gerust! U kunt ons bellen op telefoonnummer (0113) 239 100. Of stuur een e-mail naar info@grdebevelanden.nl.