Vroegsignalering

Algemeen

Veel mensen met geldzorgen of schulden zoeken geen hulp. Ze vinden het vaak moeilijk of schamen zich. Toch is het belangrijk om op tijd hulp te vragen. Op tijd hulp krijgen voorkomt ernstige financiële problemen. Het team vroegsignalering van GR de Bevelanden kan u hierbij helpen. Wanneer een inwoner van gemeente Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal of Noord-Beveland een betalingsachterstand heeft, krijgt GR de Bevelanden een melding van verschillende organisaties. GR de Bevelanden biedt u als inwoner dan in een gesprek hulp bij geldzaken aan. Ons doel is u te helpen en zo grotere problemen te voorkomen.

Welke organisaties melden een betalingsachterstand?

Woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven en zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht om beginnende betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. GR de Bevelanden krijgt deze gegevens voor de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal en Noord-Beveland.

Aan wie wordt hulp aangeboden?

Alle inwoners waarvan de gemeente een melding heeft ontvangen, krijgen een aanbod voor een gesprek en hulp bij geldzaken. Dat kan schriftelijk, per SMS/Whatsapp of e-mail, telefonisch en/of met een bezoek aan de deur.

Kan ik hulp weigeren?

Hulp aanvaarden is niet verplicht. Het doel is om u te helpen. Als u geen gebruik wilt maken van deze hulp dan geeft u dat aan. Wilt u geen bericht meer via de gemeente ontvangen vanwege een betalingsachterstand? Dan geeft u dat door bij uw woningcorporatie, energieleverancier, waterbedrijf en/of zorgverzekeraar. Zij sturen de gemeente dan geen meldingen meer als u een betalingsachterstand heeft. 

Wie neemt er contact met mij op?

Medewerkers van Team Vroegsignalering nemen contact met u op. Zij kunnen u bellen, een SMS/Whatsapp bericht sturen of een brief. En ze kunnen bij u aan de deur komen. Onze medewerker kan zich legitimeren met een GR legitimatiebewijs.

Op dit moment bestaat het team uit 2 medewerkers:

Hoe is mijn privacy geregeld?

Schuldhulpverlening is een wettelijke taak van gemeenten. Vroegsignalering is daar een belangrijk onderdeel van. De verwerking van persoonsgegevens is noodzakelijk om inwoners met een risico op financiële problemen op tijd hulp te kunnen aanbieden. 
 
De woningcorporaties, energiebedrijven, waterbedrijven en zorgverzekeraars melden de betalingsachterstanden via een streng beveiligde databank. Zij delen:

  • Naam, geboortedatum, e-mailadres, straat + huisnummer, postcode, woonplaats en eventueel telefoonnummer.
    Deze gegevens zijn nodig om de inwoner te identificeren en te bereiken.
  • Hoogte en duur van de betalingsachterstand.
    Met deze gegevens wordt bepaald waar het risico op serieuze schulden het grootst is.

Wilt u weten hoe de gemeente omgaat met privacy of een beroep doen op uw privacy-rechten? Bekijk dan het privacyverklaring van GR de Bevelanden.