Veelgestelde vragen Regiotaxi Oosterschelde

HOME  |  Veelgestelde vragen Regiotaxi Oosterschelde

Veelgestelde vragen Regiotaxi Oosterschelde

Vind hieronder het antwoord op veel van uw vragen, of neem direct contact op voor meer informatie.

1. Wat is de Regiotaxi Oosterschelde?

Regiotaxi Oosterschelde is een vervoersvoorziening voor mensen die op grond van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) een indicatie hebben gekregen. De Regiotaxi rijdt in alle zeven gemeenten van de Oosterschelderegio en biedt vervoer van deur tot deur. Het vervoer wordt uitgevoerd met taxi’s of met busjes. De busjes zijn ingericht voor het vervoer van rolstoelgebruikers.

2. Hoe kom ik aan een vervoerspas voor de Regiotaxi?

Ervaart u een probleem met uw vervoer over lange (re) afstanden dan kunt een melding Wmo doen bij de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) van GR de Bevelanden. Na een onderzoek (persoonlijk contact meestal door middel van een huisbezoek, evt. medisch advies) wordt vastgesteld of u in aanmerking komt voor de vervoersvoorziening Regiotaxi. Als u in aanmerking komt krijgt u een vervoerspas toegezonden. Deze pas heeft u nodig om te kunnen reizen.

3. Hoeveel kilometers mag ik reizen in de regio?

Per rit mag u maximaal 30 kilometer reizen. Het vertrekpunt of eindpunt van uw rit moet binnen de Oosterschelderegio liggen.

4. Wat kost reizen met de Regiotaxi en binnen welk gebied mag ik reizen?

Het vertrek- of eindpunt van uw rit moet binnen de Oosterschelderegio liggen. U mag maximaal 30 kilometer per rit reizen. Als Wmo-gebruiker is het toegestaan jaarlijks maximaal 2000 kilometer tegen een gereduceerd tarief te reizen. Reist u meer kilometers dan 30 per rit, of reist u meer dan 2000 kilometer per jaar zonder dat u daarvoor toestemming heeft van afdeling WIZ dan betaalt u het volle tarief.

De tarieven van de eigen bijdrage voor de Regiotaxi Oosterschelde zijn als gevolg van die indexering met ingang van 1 januari 2019 als volgt:

Tarieven Regiotaxi 2019

Basistarief

Per kilometer

Wmo pashouder

 € 1,26 (was € 1,23)

€ 0,30 (was € 0,29)

Meereizende

 € 1,26 (was € 1,23)

€ 0,30 (was € 0,29)

Geïndiceerde begeleider

Gratis

Gratis

Kinderen tot 4 jaar

Gratis

Gratis

Na 30 kilometer

n.v.t

€ 1,49 (was € 1,46)

Na 2000 kilometer

€ 1,26 (was € 1,23)

€ 1,49 (was € 1,46)

De tarieven voor de eigen bijdrage van de doelgroepen die deelnemen aan het Wmo vervoer op maat  (niet voor de gemeenten Borsele, Kapelle en Schouwen-Duiveland) worden als volgt aangepast:

Basistarief

Per kilometer

Wmo-op maat pashouder

€ 2,19 (was € 2,14)

€ 0,42 (was € 0,41)

Kinderen tot 4 jaar

Gratis

Gratis

De tarieven van de eigen bijdragen zullen ook worden aangekondigd in de taxi’s.

5. Op welke tijden kan ik gebruik maken van de taxi?

U kunt zeven dagen per week tussen 07.00 uur en 23.00 uur gebruik maken van de Regiotaxi.

6. Wie is de vervoerder?

Het Regiotaxivervoer wordt uitgevoerd door TCR. Voor het boeken van ritten kunt u terecht bij de vervoerscentrale Zeeland.

7. Hoe kan ik een rit boeken?

U kunt een rit boeken via de internetsite www.regiotaxi-oosterschelde.nl

Of via telefoonnummer 0113-745050. Een rit boeken kan tot uiterlijk een uur voor de gewenste vertrektijd (maar liever eerder).

Bij het reserveren moet u de volgende gegevens doorgeven:

  • Uw naam
  • Uw pasnummer
  • Uw gewenste vertrektijd
  • De plaats van vertrek en de plaats van uw bestemming
  • Of u gebruik wilt maken van de terugbelservice
  • Eventueel al de gegevens van de terugreis
  • Of er iemand met u meereist
  • Of u een hulpmiddel meeneemt (bijvoorbeeld een rolstoel)
  • Of het wel of niet om een prioriteitsrit gaat.

8. Ik moet naar de kerk en wil zeker weten dat ik op tijd kom. Wat moet ik doen?

Als Wmo pashouder heeft u de mogelijkheid om een zogenaamde prioriteitsrit te bestellen. Dit zijn ritten met garantie voor de aankomsttijd. Prioriteitsritten zijn alleen te boeken voor theatervoorstellingen, kerkbezoek, huwelijk of uitvaart en moeten minimaal 2 uur voor het gewenste vertrek worden aangevraagd.

9. Wat houdt de terugbelservice in?

Dit houdt in dat u vijf minuten voordat u wordt opgehaald wordt gebeld met de mededeling dat de taxi onderweg is. Voorwaarde hiervoor is dat u bereikbaar bent op het opgegeven telefoonnummer.

10. Hoe kan ik een rit annuleren?

U kunt een geboekte rit annuleren door te bellen naar de vervoerscentrale: 0113-745050.

11. Hoe verloopt een rit?

De chauffeur kan zich een kwartier vóór tot een kwartier ná de gewenste vertrektijd bij u melden. Voor u betekent dit dat u op tijd gereed moet zijn voor uw rit, in ieder geval een kwartier van te voren dus. De chauffeur begeleidt u zo nodig van deur tot deur en biedt indien nodig hulp bij het in- en uitstappen. De toegangsdeur moet zich wel bij de openbare weg bevinden.

Bij het in- en uitstappen zal de chauffeur uw pas vragen. Zonder uw vervoerspas kunt u niet reizen. Om oneigenlijk gebruik van de Regiotaxi te voorkomen mag de chauffeur u vragen om naast de vervoerspas ook een geldig legitimatiebewijs te tonen.

Het kan voorkomen dat u met meerdere passagiers in de taxi zit. Het kan dan gebeuren dat u met een omweg naar uw bestemming gaat. Uiteraard zijn hieraan geen extra kosten verbonden. De omweg mag niet meer tijd vergen dan uw normale reistijd + 50%.

12. Kan ik mijn hulpmiddelen meenemen?

Ja, u kunt uw hulpmiddel zoals uw rollator, rolstoel of eventueel scootmobiel meenemen: er zijn wel veiligheidsvoorschriften om rekening mee te houden. Zie hiervoor de website www.regiotaxi-oosterschelde.nl onder het kopje ‘over regiotaxi’ en ‘wat u moet weten’.

13. Hoe moet ik betalen? (per rit, op rekening, aan de chauffeur)

Uw reis wordt in kilometers berekend en ook zo afgerekend. Per rit betaalt u een bijdrage die bestaat uit een basistarief en een tarief per gereden kilometer. U rekent in principe direct af bij de chauffeur. Ook is het mogelijk op rekening te rijden, u krijgt dan 1 maal per maand een rekening die u moet betalen. Voor het op rekening rijden betaalt u wel € 2,50 administratiekosten per rekening.

14. Hoe lang is een pasje geldig?

Dat is afhankelijk van de indicatie die u heeft. Vaak wordt een indicatie / pas voor onbepaalde tijd afgegeven. Is er echter bijvoorbeeld nog verbetering in uw situatie te verwachten waardoor u mogelijk op termijn weer met het openbaar vervoer kunt of met de eigen auto, kunt u een indicatie voor bepaalde tijd krijgen, bijvoorbeeld voor 1 of 2 jaar.

15. Wat moet ik doen als mijn pasje kwijt / gestolen / vermist is?

U kunt dit melden bij afdeling Werk, Inkomen en Zorg, de klantmanager Zorg zorgt dan dat er een nieuwe pas voor u wordt aangevraagd.

16. Mijn pasje is beschadigd, is dat een probleem?

Als de magneetstrip is beschadigd werkt uw pas niet meer of niet meer goed, in dat geval kunt u bij afdeling Werk, Inkomen en Zorg een nieuwe pas aanvragen.

17. Waar kan ik een klacht over het vervoer melden?

U kunt uw klacht melden via de website www.regiotaxi-oosterschelde.nl onder het kopje ‘service’.

18. Mogen er huisdieren of hulphonden mee in de taxi?

Blindengeleide- of andersoortige hulphonden reizen gratis mee. Ook huisdieren in een tas of een kooi die op schoot van de reiziger vervoerd kunnen worden, worden gratis meegenomen. Andere (huis)dieren zijn niet toegestaan.

19. Wat moet ik doen als mijn tijdelijke indicatie eindigt?

Als u opnieuw een indicatie wilt aanvragen, dan is het belangrijk dat u contact opneemt met de afdeling Werk, Inkomen en Zorg, uiterlijk zes weken voor het verlopen van de indicatie. Er zal dan eerst een onderzoek plaatsvinden om te beoordelen of u opnieuw in aanmerking kunt komen.

20. Mogen er kinderen mee in de Regiotaxi?

Dat mag. Kleine kinderen moeten wel vervoerd worden in een kinderstoeltje / zitje waar u zelf als reiziger voor moet zorgen. Kinderen tot vier jaar reizen gratis mee.

21. Mag mijn begeleider mee?

Uw begeleider krijgt geen aparte pas, de begeleiding is verwerkt in uw vervoerspas. De vervoerder weet dus dat u niet alleen kunt reizen, en altijd met 2 personen bent. U mag dus ook niet alleen reizen met een indicatie voor reizen met begeleiding. Wilt u dit veranderen en wel alleen reizen, dan kunt u dit bij de afdeling Werk, Inkomen en Zorg aangeven.

Vragen?Vragen of onduidelijkheden?

Staat uw vraag en antwoord niet op deze pagina?
Neem dan telefonisch contact op met het Klant Contact Centrum: 0113 -239 100

>>Terug naar Regiotaxi Oosterschelde

Top