Online zelf regelen met de Snelbalie

HOME  |  Online zelf regelen met de Snelbalie

Online zelf regelen met de Snelbalie

Regel zelf uw uitkeringszaken online met de Snelbalie

Afbeelding van de SnelbalieWilt u iets regelen rond uw uitkering? Doe het eenvoudig online op via de Snelbalie.

  • Vlot uw aanvraag doen via uw eigen computer voor bijzondere bijstand, bijvoorbeeld voor eigen bijdrage rechtsbijstand (en/of griffiekosten) en kosten voor bewindvoering.
  • Een aanvraag kost u slechts 10 minuten tijd (mits u uw DigiD en de nodige gegevens bij de hand heeft.
  • Praktisch: alle gegevens die al bekend zijn, staan al ingevuld.
  • Snel duidelijkheid. Als uw aanvraag wordt toegekend, staat de vergoeding binnen een week op uw rekening.
  • Als er meer informatie nodig is, handelt een klantmanager van de afdeling Werk Inkomen en Zorg uw aanvraag zo snel mogelijk af.

Het kan ook zijn dat de Snelbalie nog geen besluit kan nemen, bijvoorbeeld omdat er nog iets verder onderzocht moet worden. Zodra uw aanvraag is afgerond, wordt uw aanvraag doorgestuurd aan de afdeling WIZ. Een klantmanager van de afdeling WIZ handelt uw aanvraag dan verder af.

Voor wie is de Snelbalie bedoelt?

De Snelbalie kan zowel door mensen met een bijstandsuitkering als door mensen met een ander inkomen of door een bewindvoerder worden gebruikt. Is uw inkomen hoger dan de bijstandsnorm, dan rekent de Snelbalie uit hoeveel u zelf kunt betalen en hoeveel de vergoeding is.

Voor welke kosten kan ik een aanvraag indienen via de Snelbalie?

U kunt een aanvraag indienen via de 'Snelbalie' als u:

1. in de gemeente Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland of Reimerswaal woont;

2. een aanvraag wil doen voor:

  1. bijzondere bijstand voor de  eigen bijdrage rechtsbijstand en / of griffiekosten;
  2. bijzondere bijstand voor de intakekosten van bewindvoering;
  3. bijzondere bijstand voor de maandelijkse kosten van bewindvoering

3. de kosten binnen drie maanden geleden zijn gemaakt.
Zijn ze later dan drie maanden gemaakt, neem dan contact op met het klantcontactcentrum via telefoonnummer: 0113 – 239100

Voorlopig kunt u alleen bijzondere bijstand aanvragen voor deze kosten via de Snelbalie.  

Onderstaande video geeft uitleg hoe de Snelbalie in zijn werk gaat.

Een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord

Om zaken te kunnen regelen voor uw uitkering, moet u altijd inloggen met uw DigiD. Dit is een inlogcode waarmee u kunt inloggen op websites van de overheid en de zorg.

Heeft u (of uw partner) nog geen DigiD gebruikersnaam met wachtwoord? Dan dient u deze eerst aan te vragen via de website www.digid.nl. Let op: de aanvraag van een DigiD duurt ongeveer 5 werkdagen, houd hier dus rekening mee.

In onderstaand filmpje wordt stapsgewijs uitgelegd hoe u uw DigiD moet aanvragen. 

Let op: als u getrouwd bent of samenwoont, moet uw partner ook inloggen met een eigen DigiD en wachtwoord.

LET OP!

Wilt u liever geen Didi-D aanvragen of hebt u geen e-mailadres, dan kunt u de Snelbalie niet gebruiken. U moet dan een papieren aanvraag indienen door het formulier te downloaden, te printen en in te vullen. U kunt eventueel ook een papieren exemplaar opvragen, door contact op te nemen met de afdeling Werk Inkomen Zorg via telefoonnummer 0113 -239 100. Een papieren exemplaar wordt dan naar u opgestuurd.

Vragen of hulp nodig?

Vragen of hulp nodig?Heeft u vragen of hulp nodig bij het indienen van uw online aanvraag via de Snelbalie. Kijk dan eerst bij ‘veelgestelde vragen’. Zit uw vraag er niet bij, bel dan naar het klantcontactcentrum van de afdeling WIZ, telefoon 0113- 239 100.

Wilt u uw uitkeringszaken wel online regelen, maar heeft u geen computer? In het stadskantoor in Goes kunt u gebruik maken van een computer om uw aanvraag in te dienen. Komt u er niet uit? Dan kunt u ook hulp krijgen bij het invullen van uw aanvraag op een locatie in uw gemeente. U kunt hiervoor een afspraak maken door te bellen naar het klantcontactcentrum op telefoonnummer 0113 - 239 100.

Wilt u weten of u gebruik kunt maken van de Snelbalie?

Om te kijken of uw aanvraag via de Snelbalie kan worden ingediend en welke gegevens uw nodig heeft, stellen we eerst nog een aantal vragen.
Als u alle vragen hebt beantwoord weet u of u de aanvraag via de Snelbalie kunt indienen.

Bekijk dan onderstaand schema en u ziet al snel of u door kunt gaan.

beslisboom stappenplan om te kijken of u een aanvraag kunt indienen in de Snelbalie

Start uw aanvraag

Maak een selectie via onderstaande knoppen, om uw aanvraag via de Snelbalie te starten

Klik op deze knop om de aanvraag voor bijzondere bijstand te starten via de Snelbalie Klik op deze knop om de aanvraag voor individuele inkomenstoeslag te starten via de Snelbalie

Top